17 Jun 2018 (Ahad)
disebabkan sepanjang malam tak tidur, dan aku dah penat sangat, pukul 930 aku kejut zunnu. ajak dia pergi hospital. sebab aku tak tahan dah nak menanggung kesakitan sorang2. macam la pergi hospital sakit tu boleh kurang. adoi, dia pun, okay la. nak pergi sangat kan, jom.
pukul 1030 sampai hopital. tempat kerja aku. ppukm. selalu hari2 datang sebab kerja. harini datang nak bersalin pulak. feeling dia lain. tak sama. ohh aku pergi hospital dengan zunnu & umi. parents aku baru sampai rumah dari perak subuh tu. so aku tak bagitahu la aku nak pergi hospital ni. sebab aku pun confuse jugak aku ni sakit betul2 ke sakit tipu2. hehe
setengah jam duduk kt PAC diorang monitor aku punya contraction dengan jantung baby. 20 minit je la. sepanjang 20 minit tu, contraction 2 kali je. hahah eh tapi betul la tu. 10 minit sekali. dah la kosong tempat tu. aku sorang je. orang lain semua beraya lagi kot. masa aku mula2 sampai pun kat kaunter takde orang. nurse tengah makan lemang kot. hehehe sorry nurse, i kacau u punya raya.
sepanjang 20 minit tu jugak la aku di interview. macam2 soalan dia tanya. tapi sebab aku baik, aku layan je tanpa rasa annoying. heheh biarlah. kita tolong orang, Allah tolong kita. sebab yang tanya tu student. nama pun ppukm. kena la faham kan.
lepas habis 20 minit tu, doktor betul pun masuk. aku ingat dah takde apa la. sebab dia macam brief gitu2 je. dia cakap aku punya contraction tak kuat sangat. then diorang macam ada prepare barang apa benda tah. tetibeeee, haaa amik kau, dia cek bukaan! hahaha dah la tak bagitahu nak cek. tetiba je suruh tadah. aku macam, okay. sis tak ready, tapi sis redha. sebelum ni asyik baca pengalaman orang semua cakap sakit la, apa la. so aku macam takut jugak. but surprisingly, aku tak sakit pun masa tu. dia macam rasa pelik je. ye la, ada something kat laluan tu kan. tapi seriously, tak sakit. petua dia, kau relaks je. jangan lawan. layan je. okay?
andddd, pukul 11 pagi, bukaan dah 3cm. doktor cakap inshaAllah malam ni bersalin. bukaan pun lembut. "bagus awak ni! mudah bersalin", kata doktor. hahaha aku still dalam mode tak percaya. aku dah nak beranak ke ni? betul ke? harini? doktor tak main2 kan? ya Allah. dah dekat. ibu dah nak jumpa anak ibu. mix feelings gituu.
aku keluar, jumpa zunnu dengan umi. bagitahu kena admit wad, bukaan 3cm, malam ni bersalin. diorang pun terkejut. hahahaha haaaa tu la. ingat aku mengada sangat kee. uhuk uhuk nasib baik berkeras jugak nak pergi hospital. nak tunggu ketuban pecah? hmmm
admit wad, inform parents aku, dan duduk la aku kat wad tu menahan sakit contraction. setiap kali sakit, aku genggam la apa yang ada. tangan zunnu, besi katil. mana yang mampu dipegang. hehe sakit weh contraction. masa admit ni, diorang kata nak cek bukaan pukul 5 petang. aku pun okay je la. berdoa jugak moga dipermudah dan dicepatkan urusan bersalin ni.
sekali, pukul 3 dia dah panggil nak cek. oh kat wad pun aku di interview ye. diorang ni macam doktor yang baru sangat lagi jadi doktor kot. entah. melayu sorang, india sorang. perempuan. so, bila baru, skill pun belum power sangat la kan. banyak kali lah deme menyeluknya. confuse berapa cm bukaan. x pro lagi kan. seluk pun, sakit la sikit. mungkin sebab jari dia halus? tulang2. hahaha sukati je aku. yang melayu tu cakap dalam 4cm. yang india tu cakap dalam 5cm atau lebih. aku tengok je la diorang berbincang sesama sendiri.
bila diorang tak sure, panggil la doktor pro. sis redha sekali lagi. dia seluk kejap je. and tak sakit pun. dia cakap, okay 5cm. so boleh pecahkan ketuban. sekali lagi aku macam, whatttt. ini betul2 ke ni? nak keluar dah ke 😂😂 nak pecahkan ni pun adoi. yg melayu tu kata dia nak try. nak belajar. last2 dia buat tak jadi pun. lama dia try. tp still tak jadi. hmm doktor yang pro tu jugak buat akhirnya. kejap je terus rasa air hangat mengalir. dan aku pun ditolak ke labor room. tempat aku nak berperang untuk lahirkan baby yang meyy cengat nii. hehe
sampai je labor room, terus kene sumbat ubat lawas. hehe kosongkan usus ye sebelum start meneran. kang tak memasal benda lain pulak yang keluar. hehe. zunnu setelkan apa yang patut untuk proses delivery anak sulung kitorang. seriously zunnu sangat2 membantu sepanjang proses kelahiran sampai la berpantang. sampai aku rasa nak nangis sebab macam menyusahkan semua orang je. hmm, eh, lari topik dah. kita masuk labor room balik!
dekat dalam ni, sakit makin kuat. bila datang contraction tu rasa macam erghhhhhhh! bidan, doktor semua suggest ambil epidural sebab dia kata ni anak first awak kan. siap dengan penerangan semua la. ada 3 jenis pain killer diorang offer untuk aku pilih. first, epidural. second, cucuk ubat tahan sakit. last, sedut gas. so aku mula2 sombong, plus orang cakap epidural tak elok. so aku tolak sekerasnya sebab memang bertekad tak nak amik. aku cakap takpe, saya sedut gas je. gas tu pun alahaii, cam takde effect pape je. hahah. then, selang beberapa minit, orang lain pulak masuk tanya nak amik epidural tak. lepas tu doktor pulak. doktor yang macam marah bila aku tolak. hehe tapiiiii akhirnya aku menyerah. aku amik jugak epidural. mungkin aku ni bukan jenis yang tahan sakit kot. entah la
lepas cucuk epidural, kurang la sikit. boleh la jugak aku terlelap sekejap. tapi serius, sekejap je. masa tu dh pukul 6 lebih kot. then rasa sakit tu datang lagi. kalau aku tak amik epidural tu camane la kesakitan yang aku kena tanggung kan. dah amik pun still sakit. uhuk uhuk
sepanjang dalam labor room ni, berapa kali budak2 pelatih tu masuk kejut baby aku. diorang kata baby punya gerak tak cantik sangat. dia tidur je. hahaha aku dah la tengah menahan sakit ni. orang duk godek2 perut pulak. lepas tu suruh aku mengiring untuk elakkan aku terteran sebelum sampai masa. masalahnya bila mengiring la aku lagi rasa nak meneran. acanoo tu. start pukul 7 diorang dah start prepare barang untuk sambut baby. macam2 yang disiapkan. aku hanya mampu baring, tengok dan menahan sakit je. zunnu kat sebelah banyak kali usap kepala, pegang tangan, bagi semangat kat bini dia yang tak tahan sakit ni. hehe macihh yum
masa ni bidan dah pesan dah kalau rasa nak meneran sangat2 bagitahu ye. sebab pukul 7 lebih tu dah 8cm. anytime je awak ni. then, azan isyak bergema je pukul 839 malam tu, maka bermulalah proses melahirkan baby adila. anak sulung ibu ayah. aku time tu selsema dengan batuk. nafas pendek. bila nafas pendek, dengan last makan masa tengahari tu je, hmm teran pun susah. nafas tak cukup, tenaga tak cukup. teran pun tak berapa nak panjang. orang2 dalam tu ramai kott. sebab hari aku bersalin tak ramai orang kot. diorang berkumpul semua bagi semangat. "nurul teran nurul! sikit lagi nurul! haaa bagus, pandaii. teran lagi nurul! sikittt je lagi!" dengan zunnu2 sekali haa "sikit lagi anje. dah nampak dah rambut ebby tu. anje boleh!" hhahahha
aku dah nak give up dah masa tu. kita kan meneran time ada contraction je kan. so masa tengah rest tu, aku sempat lagi tanya zunnu "dah nampak ke bang kepala ebby". hahaha sibuk je alahaii. teran je la asmidar oii >.< aku pun try dan try dan try. asyik tak boleh je. kalau boleh rasa masa tu nak suruh je bidan tu masuk tangan dia tarik kepala baby keluar. nak vacuum dah. risau pun ada sebab ye la, dah lama kan aku meneran tak keluar2. takut baby lemas. tapi diorang still support aku. masa meneran tu, bidan tu cakap "saya tolong ye". zapp! kene gunting. 3 kali woi dia gunting sebab baby tak keluar2 jugak. lepas tu final push, Alhamdulillah, lahir la anak ibu ni pukul 9.01 pm. ya Allah, mix feelings wehh masa tu. happy, terkejut, lega, sakit. semua lah!
Nurul Adila Zamya fresh from oven ^^
settle semua benda, aku ditolak ke wad pukul 11 malam. kat wad tak boleh orang jaga. berseorangan la aku dengan baby. sakit. aku pergi tandas bersihkan badan. keluar tandas, pitam. hahaha nurse cakap kesan epidural tu. berpeluh jugak la. nurse pun tolak aku naik kerusi roda pergi balik kat katil.
esoknya pagi2 doktor round wad, and aku dan baby boleh discharge sebab baby dah kencing, dah berak. Alhamdulillah. selesai la perjalanan aku melahirkan. sambung la pantang kat rumah pulak 44 hari walaupun ada culas sikit2. sekarang baby adila pun dah 4 bulan. semoga anak ibu membesar dengan sihat ye sayang :)
Sekian. detail kan cerita aku? hehe. pengalaman ni inshaAllah aku takkan lupakan sampai bila2!

